7 tips om te voorkomen dat jouw medewerkers weglopen

Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?

Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?

Wij voeren veel onderzoek naar de tevredenheid, bevlogenheid, maar ook naar de redenen waarom medewerkers hun werkgever verlaten uit. Wat blijkt is dat medewerkers niet zozeer hun baan achter zich laten, maar ze verlaten hun leidinggevende. In 73% van de gevallen geeft een vertrekkende werknemer aan de leidinggevende als belangrijkste reden te zien om de organisatie te verlaten. Het mooie is dat je als werkgever dus veel invloed kunt uitoefenen op het verloop van (goede) medewerkers. In dit artikel 7 tips hoe je als werkgever ervoor kunt zorgen dat je je (goede) medewerkers behoudt.

1. Doseer de hoeveelheid werk
Het is verleidelijk om jouw goede medewerkers steeds voor alles in te zetten. Zo wordt het werk goed gedaan en krijg je zaken voor elkaar. De andere kant van de medaille is echter dat medewerkers na verloop van tijd het gevoel krijgen dat ze worden gestraft voor hun goede prestaties. Beloon hard en goed werken door te doseren! Interessant is ook dat uit onze onderzoeken blijkt dat structureel te veel werken contraproductief werkt. Medewerkers werken significant minder hard in de uren dat ze aanwezig zijn wanneer ze structureel overwerken of te veel werken.

 

 

 

2. Waardeer je medewerkers
De kracht van een schouderklopje wordt onderschat. Iedereen houdt van complimentjes en zeker jouw medewerkers die iedere keer weer alles geven voor een goed resultaat. Jouw beste medewerkers zijn vaak intrinsiek gemotiveerd en zullen hier niet om vragen, maar het is des te belangrijker dit wel (oprecht) en vaak te doen.

 

 

 

3. Stel excellente leidinggevenden aan
Bijna driekwart van de vertrekkende medewerkers doen dit vanwege de relatie met hun leidinggevende. Goede leidinggevenden hebben een goede belans gevonden tussen professionaliteit en menselijkheid. Dit zijn die mensen die (natuurlijk) overwicht en rust uitstralen, afspraken en beloftes nakomen, successen van en met hun medewerker(s) vieren, (persoonlijk) met hem meeleven in moeilijke tijden en die hun medewerkers op een positieve wijze uitdagen.

 

 

 

4. Werf de juiste medewerkers
Goede medewerkers willen werken met professionals die gelijk gestemd zijn. Wanneer je als organisatie medewerkers aanneemt die onvoldoende prestaties leveren werkt dat negatief door in het team en vooral bij jouw goede medewerkers. Ze merken dat er nog meer werk en verantwoordelijkheid op hun schouders terecht komt en voelen zich door hun leidinggevende in de steek gelaten.

 

 

5. Biedt voldoende ontwikkelruimte
Uit onze onderzoeken blijkt dat veel leidinggevenden hun medewerkers te weinig ontwikkel- en regelruimte bieden. Dit zit met name in het vertrouwen, de geboden autonomie en de mate waarin iemand tot iets in staat gesteld wordt. Goede leidingevende hebben voortdurend aandacht voor hun mensen door te luisteren, ze uit te dagen en goede oprechte (en positief-kritische) feedback te geven. Juist bij jouw topmedewerkers is het belangrijk steeds (samen) te zoeken naar gebieden waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Zij zijn altijd op zoek naar verbetering en vernieuwing. Biedt ze de vrijheid en ruimte om dit te kunnen doen. Je beperkt en frustreert bovendien niet alleen je medewerkers maar ook jezelf en je organisatie als dit niet gebeurt!

 

 

6. Daag jouw medewerkers uit!
Goede leidinggevenden dagen hun medewerkers uit om dingen te doen die in eerste instantie onmogelijk lijken of op veel weerstand stuiten. In plaats van gewone en soms saaie doelen te stellen, stellen zij doelen die hun mensen uit hun comfortzone halen en doen er vervolgens alles aan om hun mensen daarin te laten slagen. Medewerkers die functioneren op de automatische piloot gaan op den duur weg. Ze zoeken een andere baan die hun intelligentie prikkelt en uitdaagt.

 

7. Werk aan een goed en leuk team

Wanneer wij onderzoek doen naar de bevlogenheid van medewerkers krijgen we vaak terug 'ik vind een leuke, uitdagende baan relevant, maar mijn collega's zijn minstens zo belangrijk'. Door hard te werken aan een open, collegiale sfeer binnen jouw team, zorg je ongemerkt voor een heel belangrijke reden voor jouw (beste) medewerkers om zich voor jouw organisatie te blijven inzetten. Dit kan bijvoorbeeld door je team actief te betrekken bij de werving van nieuwe medewerkers

 

 

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat de KCM voor jou kan betekenen?

Ontdek hoe wij jou en jouw organisatie kunnen helpen de klant- en medewerkersbeleving te verbeteren en jouw organisatie naar een hoger plan te tillen.

Naam *
E-mail *
Telefoon *
Bedrijfsnaam
* Verplicht


Wat vindt u van dit artikel?

Gepubliceerd
Relevante artikelen
Klantinput stimuleert online.nl tot eigentijdse oplossingen
05 DEC 2018
Klantinput stimuleert online.nl tot eigentijdse oplossingen
lees verder

Jaren terug werk de Nederlandse internetprovider Online.nl – naar eigen zeggen een van de oudste – nog geplaagd door negatieve publiciteit en slechte kritieken van gebruikers. Daar was... 

Klantfeedback helpt te verbeteren
21 NOV 2018
Klantfeedback helpt te verbeteren
lees verder

Innovatie op het seminar 'Hoe helpt klantfeedback te verbeteren?' Op 15 november was de prachtige raadzaal van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg in Hardenberg het podium van het... 

Utrechtse brandstof om continu te verbeteren
17 OKT 2018
Utrechtse brandstof om continu te verbeteren
lees verder

Klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de tevredenheid van burgers. Door van klachten te leren, kan een organisatie zich bovendien steeds verbeteren. De gemeente Utrecht gaat inmiddels een... 

De Dag van de Klantgerichte Overheid was een groot succes
02 OKT 2018
De Dag van de Klantgerichte Overheid was een groot succes
lees verder

Vorige week woensdag, 26 september, was de tweede editie van de Dag van de Klantgerichte Overheid. 100 professionals uit het publieke domein kwamen in het stadskantoor van de gemeente Utrecht... 

Meebuigen met smileys van de klant
19 SEP 2018
Meebuigen met smileys van de klant
lees verder

Klantgesprekken beluisteren en servicemedewerkers beoordelen op zowel soft als hard skills, op de klantcontactafdeling van de Belgische zorgverzekeraar Partenamut is dat al jaren gemeengoed. Net... 

Waarom willen we de klant niet vermoeien met lange vragenlijsten, maar doen we dit nog wel steeds bij onze medewerkers?
28 AUG 2018
Waarom willen we de klant niet vermoeien met lange vragenlijsten, maar doen we dit nog wel steeds bij onze medewerkers?
lees verder

Er is een duidelijke trend waarneembaar op het gebied van medewerkerbelevingsonderzoeken: van lange vragenlijsten waar je nooit meer iets over terug hoort, tot korte krachtige thema-onderzoeken.... 

Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?
22 AUG 2018
Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?
lees verder

Wij voeren veel onderzoek naar de tevredenheid, bevlogenheid, maar ook naar de redenen waarom medewerkers hun werkgever verlaten uit. Wat blijkt is dat medewerkers niet zozeer hun baan achter zich... 

KCM helpt waterbedrijven in Bolivia
14 JUN 2018
KCM helpt waterbedrijven in Bolivia
lees verder

Schoon en kwalitatief goed drinkwater is in Nederland vanzelfsprekend. Wij draaien de kraan open en er komt water uit. Helaas zijn er nog veel landen waar dit niet zo vanzelfsprekend is. Dit moet... 

Ondersteuning van klanten bij de nieuwe privacywetgeving
31 MEI 2018
Ondersteuning van klanten bij de nieuwe privacywetgeving
lees verder

In mei 2016 is de General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland beter bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in werking getreden. Het doel van deze nieuwe... 

De sleutel tot een klantgerichte gemeente
29 MEI 2018
De sleutel tot een klantgerichte gemeente
lees verder

Gemeenten zijn continu in ontwikkeling. De uitdaging daarbij is om meer te doen binnen het budget. De druk om steeds 'slimmer' te gaan werken zorgt voor herinrichting en een sterk... 

De Customer Effort Score benchmark
26 APR 2018
De Customer Effort Score benchmark
lees verder

Hoeveel moeite moeten klanten doen om iets gedaan te krijgen? Deze inspanning kun je uitdrukken met de Customer Effort Score (CES). De CES drukt de mate van moeite uit die het jouw klant kost om... 

KCM aanwezig bij Multichannel Conference 2018!
20 APR 2018
KCM aanwezig bij Multichannel Conference 2018!
lees verder

Op 18 en 19 april vond het Multichannel Conference weer plaats bij De Fabrique in Utrecht. KCM was beide dagen te vinden in het “Better Practices Theater”. Het Better Practices Theater... 

Van klantinzichten naar aantoonbare verbeteringen
17 APR 2018
Van klantinzichten naar aantoonbare verbeteringen
lees verder

Begin dit jaar is de klantenservice van Caiway in de Providermonitor van de Consumentenbond als hoogste geëindigd. Met een 8.3 heeft ze een mooie voorsprong op de ander providers. Wat is het... 

KCM breidt uit!
13 APR 2018
KCM breidt uit!
lees verder

Nu steeds meer collega's doorgegroeien naar de functie van customer experience advisor en er steeds meer experience vraagstukken onze kant opkomen zijn er weer twee nieuwe collega's in ons... 

Steeds meer Internationale klanten bij de KCM!
13 APR 2018
Steeds meer Internationale klanten bij de KCM!
lees verder

Bonprix van start bij de Klantcontact Monitor! Het bedrijf bonprix Sinds 2004 is bonprix – dochteronderneming van de OTTO-groep – gevestigd in Nederland. Zij levert meer dan vier... 

7 Succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt
09 APR 2018
7 Succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt
lees verder

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de werkloosheid in 2018 steeds verder zal dalen. Gemiddeld is het aantal werklozen in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen met 10.000 personen per maand.... 

Stadswinkels bij gemeente Tilburg
06 MRT 2018
Stadswinkels bij gemeente Tilburg
lees verder

Een nieuw legitimatiebewijs of rijbewijs halen? Dat doe je in Tilburg altijd dicht in de buurt, bij een van de stadswinkels die de zesde stad van het land de circa 215.000 inwoners biedt. Dan trek... 

Nieuwe medewerkers stellen zich voor..!
05 MRT 2018
Nieuwe medewerkers stellen zich voor..!
lees verder

De Klantcontact Monitor groeit! Maak kennis met onze nieuwe twee collega’s Susanne en Linda. Susanne Schimmel Graag stel ik mij via deze weg voor; ik ben Susanne Schimmel, 29 jaar en... 

Sitevisit bij Emesa!
05 MRT 2018
Sitevisit bij Emesa!
lees verder

Op 15 februari organiseerde de CCMA een sitevisit bij Emesa. Emesa is een innovatieve e-commerce speler, onder andere bekend van VakantieVeilingen.nl en ActievandeDag.nl. Fabian Spaargaren... 

7 tips voor mensgericht ondernemen
30 JAN 2018
7 tips voor mensgericht ondernemen
lees verder

Klant- & Medewerkergericht ondernemen maakt het verschil Organisaties kijken vaak heel anders tegen klant- en medewerkergerichtheid aan dan de klanten en medewerkers van diezelfde organisatie....