7 tips om medewerkertevredenheid te verhogen

Medewerker empowerment

Medewerker empowerment

Empowerment van medewerkers is een van de meest effectieve middelen om de medewerkertevredenheid te verhogen. Het geeft medewerkers het gevoel dat ze zelf de verantwoordelijkheid hebben om beslissingen te nemen over en in hun werk, waardoor ze meer bevlogen raken, beter presteren en minder vaak ziek zijn. Empowerment kan bereikt worden door de volgende 7 tips toe te passen.

 

1. Deel visie, waarden en doelen

Vertel wat de visie is van je bedrijf en laat teamleden zien hoe hun werk bijdraagt aan het realiseren van die visie. Geef ze het gevoel dat ze deel uitmaken van iets groters dan zijzelf en hun individuele werk. Vertel daarbij ook wat de belangrijkste waarden zijn binnen het bedrijf, dus welk waarden een hoofdrol spelen als er besluiten worden genomen. Laat je teamleden weten wat de belangrijkste doelstellingen zijn en geef regelmatig aan hoe ver je staat in het behalen van die doelen. Schets een helder beeld hoe een succesvol team eruit ziet. Leg uit waarom dit zo belangrijk is. Deel jouw eigen beeld van die succesvolle uitkomst met degenen die samen met jou verantwoordelijk zijn voor het bereiken van dat succes.

 

2. Geef vertrouwen

Vertrouw erop dat je werknemers de intentie hebben datgene te doen wat juist is. Dat ze de juiste beslissing nemen en de juiste keuzes maken. Als je verantwoordelijkheid én vertrouwen geeft, vergroot je de medewerkertevredenheid van je medewerkers. Ook als het betekent dat de beslissingen niet de jouwe zouden zijn.

 

3. Delegeer verantwoordelijkheden

Delegeer niet alleen maar werk maar ook leuke dingen. Delegeer deelname aan belangrijke vergaderingen, maar ook lidmaatschappen van een commissie of verenigingen en projecten die zichtbare impact hebben op medewerkers of klanten. Je werknemers zullen groeien en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Met als resultaat dat jij meer tijd hebt voor je team. Je verhoogt de tevredenheid van je team!

 

4. Geef feedback aan je team

Zorg ervoor dat je regelmatig feedback geeft zodat je medewerkers weten hoe ze het doen. Soms zal je feedback gericht zijn op het erkennen en waarderen van een prestatie of bijdrage. Andere keren zal het gericht zijn op het coachen en verbeteren van prestaties. Met jouw feedback kunnen jouw medewerkers hun kennis en vaardigheden verder ontwikkelen. Ze voelen dat ze op de goede weg zijn, voelen zich lekker en zeker.

 

5. Los problemen op

Los een probleem op wanneer het zich voordoet. Verdiep je in het probleem en neem de leiding of delegeer het oplossen ervan. Door een probleem aan te pakken elimineer je negatieve energie, bouw je met je team aan reputatie en merk je direct dat dit een positieve invloed op de tevredenheid van je medewerkers heeft.

 

6. Geef erkenning en waardering

Zorg voor voldoende momenten van erkenning en waardering. Wanneer medewerkers zich ondergewaardeerd voelen voor de verantwoordelijkheden die ze nemen dan is het effect van empowerment beperkt. Het beste werkt als medewerkers het gevoel hebben dat ze worden gewaardeerd voor hun werk voordat ze een extra inspanning leveren en vrijwillig die extra verantwoordelijkheden op zich nemen.

 

7. Meet regelmatig hoe je medewerkers zich voelen

Door regelmatig je medewerker te vragen naar hun werkbeleving en ze te betrekken bij verbeterpunten worden ze regisseur van hun eigen ontwikkeling.

De mensen en diensten van de KCM leren kennen?

Ontdek hoe we jou kunnen helpen de tevredenheid en betrokkenheid onder jouw collega's te verhogen en zo jouw organisatie naar een hoger plan tillen.

 

Naam *
E-mail *
Telefoon *
Bedrijfsnaam
* Verplicht


Wat vindt u van dit artikel?

Gepubliceerd
Relevante artikelen
Klantinput stimuleert online.nl tot eigentijdse oplossingen
05 DEC 2018
Klantinput stimuleert online.nl tot eigentijdse oplossingen
lees verder

Jaren terug werk de Nederlandse internetprovider Online.nl – naar eigen zeggen een van de oudste – nog geplaagd door negatieve publiciteit en slechte kritieken van gebruikers. Daar was... 

Klantfeedback helpt te verbeteren
21 NOV 2018
Klantfeedback helpt te verbeteren
lees verder

Innovatie op het seminar 'Hoe helpt klantfeedback te verbeteren?' Op 15 november was de prachtige raadzaal van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg in Hardenberg het podium van het... 

Utrechtse brandstof om continu te verbeteren
17 OKT 2018
Utrechtse brandstof om continu te verbeteren
lees verder

Klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de tevredenheid van burgers. Door van klachten te leren, kan een organisatie zich bovendien steeds verbeteren. De gemeente Utrecht gaat inmiddels een... 

De Dag van de Klantgerichte Overheid was een groot succes
02 OKT 2018
De Dag van de Klantgerichte Overheid was een groot succes
lees verder

Vorige week woensdag, 26 september, was de tweede editie van de Dag van de Klantgerichte Overheid. 100 professionals uit het publieke domein kwamen in het stadskantoor van de gemeente Utrecht... 

Meebuigen met smileys van de klant
19 SEP 2018
Meebuigen met smileys van de klant
lees verder

Klantgesprekken beluisteren en servicemedewerkers beoordelen op zowel soft als hard skills, op de klantcontactafdeling van de Belgische zorgverzekeraar Partenamut is dat al jaren gemeengoed. Net... 

Waarom willen we de klant niet vermoeien met lange vragenlijsten, maar doen we dit nog wel steeds bij onze medewerkers?
28 AUG 2018
Waarom willen we de klant niet vermoeien met lange vragenlijsten, maar doen we dit nog wel steeds bij onze medewerkers?
lees verder

Er is een duidelijke trend waarneembaar op het gebied van medewerkerbelevingsonderzoeken: van lange vragenlijsten waar je nooit meer iets over terug hoort, tot korte krachtige thema-onderzoeken.... 

Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?
22 AUG 2018
Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?
lees verder

Wij voeren veel onderzoek naar de tevredenheid, bevlogenheid, maar ook naar de redenen waarom medewerkers hun werkgever verlaten uit. Wat blijkt is dat medewerkers niet zozeer hun baan achter zich... 

KCM helpt waterbedrijven in Bolivia
14 JUN 2018
KCM helpt waterbedrijven in Bolivia
lees verder

Schoon en kwalitatief goed drinkwater is in Nederland vanzelfsprekend. Wij draaien de kraan open en er komt water uit. Helaas zijn er nog veel landen waar dit niet zo vanzelfsprekend is. Dit moet... 

Ondersteuning van klanten bij de nieuwe privacywetgeving
31 MEI 2018
Ondersteuning van klanten bij de nieuwe privacywetgeving
lees verder

In mei 2016 is de General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland beter bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in werking getreden. Het doel van deze nieuwe... 

De sleutel tot een klantgerichte gemeente
29 MEI 2018
De sleutel tot een klantgerichte gemeente
lees verder

Gemeenten zijn continu in ontwikkeling. De uitdaging daarbij is om meer te doen binnen het budget. De druk om steeds 'slimmer' te gaan werken zorgt voor herinrichting en een sterk... 

De Customer Effort Score benchmark
26 APR 2018
De Customer Effort Score benchmark
lees verder

Hoeveel moeite moeten klanten doen om iets gedaan te krijgen? Deze inspanning kun je uitdrukken met de Customer Effort Score (CES). De CES drukt de mate van moeite uit die het jouw klant kost om... 

KCM aanwezig bij Multichannel Conference 2018!
20 APR 2018
KCM aanwezig bij Multichannel Conference 2018!
lees verder

Op 18 en 19 april vond het Multichannel Conference weer plaats bij De Fabrique in Utrecht. KCM was beide dagen te vinden in het “Better Practices Theater”. Het Better Practices Theater... 

Van klantinzichten naar aantoonbare verbeteringen
17 APR 2018
Van klantinzichten naar aantoonbare verbeteringen
lees verder

Begin dit jaar is de klantenservice van Caiway in de Providermonitor van de Consumentenbond als hoogste geëindigd. Met een 8.3 heeft ze een mooie voorsprong op de ander providers. Wat is het... 

KCM breidt uit!
13 APR 2018
KCM breidt uit!
lees verder

Nu steeds meer collega's doorgegroeien naar de functie van customer experience advisor en er steeds meer experience vraagstukken onze kant opkomen zijn er weer twee nieuwe collega's in ons... 

Steeds meer Internationale klanten bij de KCM!
13 APR 2018
Steeds meer Internationale klanten bij de KCM!
lees verder

Bonprix van start bij de Klantcontact Monitor! Het bedrijf bonprix Sinds 2004 is bonprix – dochteronderneming van de OTTO-groep – gevestigd in Nederland. Zij levert meer dan vier... 

7 Succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt
09 APR 2018
7 Succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt
lees verder

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de werkloosheid in 2018 steeds verder zal dalen. Gemiddeld is het aantal werklozen in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen met 10.000 personen per maand.... 

Stadswinkels bij gemeente Tilburg
06 MRT 2018
Stadswinkels bij gemeente Tilburg
lees verder

Een nieuw legitimatiebewijs of rijbewijs halen? Dat doe je in Tilburg altijd dicht in de buurt, bij een van de stadswinkels die de zesde stad van het land de circa 215.000 inwoners biedt. Dan trek... 

Nieuwe medewerkers stellen zich voor..!
05 MRT 2018
Nieuwe medewerkers stellen zich voor..!
lees verder

De Klantcontact Monitor groeit! Maak kennis met onze nieuwe twee collega’s Susanne en Linda. Susanne Schimmel Graag stel ik mij via deze weg voor; ik ben Susanne Schimmel, 29 jaar en... 

Sitevisit bij Emesa!
05 MRT 2018
Sitevisit bij Emesa!
lees verder

Op 15 februari organiseerde de CCMA een sitevisit bij Emesa. Emesa is een innovatieve e-commerce speler, onder andere bekend van VakantieVeilingen.nl en ActievandeDag.nl. Fabian Spaargaren... 

7 tips voor mensgericht ondernemen
30 JAN 2018
7 tips voor mensgericht ondernemen
lees verder

Klant- & Medewerkergericht ondernemen maakt het verschil Organisaties kijken vaak heel anders tegen klant- en medewerkergerichtheid aan dan de klanten en medewerkers van diezelfde organisatie....