Klantervaringen zijn als GOUD

Klantervaringen zijn als GOUD

Klantervaringen zijn als GOUD

U kent dat wel. In het dagelijks leven wordt je dagelijks geconfronteerd met klantervaringen, positief of negatief. Of dat nu bij de bakker op de hoek, bedrijfskritische toeleveranciers of wellicht uw (huis)bank is. Iedereen kent de verhalen van eindeloos in de wacht staan bij een call center en dan ook nog eens van het kastje naar de muur worden gestuurd.

 

Positieve en negatieve klantervaringen

Herkenbaar? Of juist helemaal niet? Vergis u niet, uit onderzoek van Return on Behavior Magazine blijkt dat een positieve klantervaring aan 8 anderen wordt doorverteld. Een negatieve klantervaring daarentegen wordt aan 9 tot zelfs 22 anderen doorverteld!

Enerzijds om woede en frustratie af te reageren, maar ook om anderen ervan te weerhouden zaken met dit bedrijf te doen. De populariteit en het bereik van Social Media en sites als RightNow en klacht.nl maken het voor klanten heel gemakkelijk om dit te doen.

Hoe praten uw klanten over uw bedrijf?

Maar laten we het verhaal eens omdraaien. Weet u zelf eigenlijk wel hoe uw klanten over uw bedrijf praten? Zouden ze uw producten of diensten aanbevelen? Of geeft men als “aanbeveling” nooit meer zaken met uw bedrijf te doen?


U heeft goud in handen

Ondernemers, u heeft goud in handen! Heeft u zelf wel eens echt kritisch naar uw eigen bedrijf gekeken op dezelfde manier als u naar uw toeleveranciers kijkt? Als u dit doet snijdt het mes aan twee kanten: de dienstverlening van uw bedrijf wordt door die kritische blik alleen maar beter en u bespaart kosten.

Het oplossen van klachten, onnodige handelingen in een proces en het verliezen van klanten door ontevredenheid zorgt voor veel verborgen kosten.

 

Praktische tips

Maar hoe te handelen? Tijd is immers geld en u heeft wel wat beters te doen. Hier een aantal praktische tips om te peilen hoe klanten over u denken en om uw proces efficiënter te laten verlopen.

 

1. Ken uw klant. Bel eens vijf klanten op en vraag hoe tevreden men is. Durf het aan om ook juist een echt kritische klant te bellen en vraag naar verbeterpunten.

Zoek eens op Google of op Twitter (twitter.com) op berichten over uw bedrijf.

 

2. Maak uw belofte waar. U belooft binnen een (werk)dag te leveren? Meet eens 30 klantaanvragen vanuit klantperspectief. Levert u niet alle aanvragen op tijd? Ga na wat de echte oorzaak van de verstoringen is en probeer er een oplossing voor te verzinnen. Hou hierbij voor ogen dat klanten geen boodschap hebben aan interne procedures etc.


3. Betrek uw medewerkers. Bespreek met uw medewerkers niet alleen de verkoopcijfers maar ook hoe goed en hoe snel en foutloos uw klanten geholpen zijn. Laat uw mensen zelf met verbetervoorstellen komen, pas ze toe en kijk of het gewenste effect bereikt wordt.

 

4. Neem klachten serieus! Hou uw klachten structureel bij en kijk of er een lijn in te ontdekken valt.

 

5. Bespreek dit met uw medewerkers en ga samen op zoek naar de echte oorzaken.

 

Lees het volledige artikel op ING.nl

Wissel bovenstaande tips af en vergeet niet, verbeteren is een continu proces dat nooit stopt.


Wat vindt u van dit artikel?

Gepubliceerd
Relevante artikelen
Klantinput stimuleert online.nl tot eigentijdse oplossingen
05 DEC 2018
Klantinput stimuleert online.nl tot eigentijdse oplossingen
lees verder

Jaren terug werk de Nederlandse internetprovider Online.nl – naar eigen zeggen een van de oudste – nog geplaagd door negatieve publiciteit en slechte kritieken van gebruikers. Daar was... 

Klantfeedback helpt te verbeteren
21 NOV 2018
Klantfeedback helpt te verbeteren
lees verder

Innovatie op het seminar 'Hoe helpt klantfeedback te verbeteren?' Op 15 november was de prachtige raadzaal van de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg in Hardenberg het podium van het... 

Utrechtse brandstof om continu te verbeteren
17 OKT 2018
Utrechtse brandstof om continu te verbeteren
lees verder

Klachten zijn een belangrijke graadmeter voor de tevredenheid van burgers. Door van klachten te leren, kan een organisatie zich bovendien steeds verbeteren. De gemeente Utrecht gaat inmiddels een... 

De Dag van de Klantgerichte Overheid was een groot succes
02 OKT 2018
De Dag van de Klantgerichte Overheid was een groot succes
lees verder

Vorige week woensdag, 26 september, was de tweede editie van de Dag van de Klantgerichte Overheid. 100 professionals uit het publieke domein kwamen in het stadskantoor van de gemeente Utrecht... 

Meebuigen met smileys van de klant
19 SEP 2018
Meebuigen met smileys van de klant
lees verder

Klantgesprekken beluisteren en servicemedewerkers beoordelen op zowel soft als hard skills, op de klantcontactafdeling van de Belgische zorgverzekeraar Partenamut is dat al jaren gemeengoed. Net... 

Waarom willen we de klant niet vermoeien met lange vragenlijsten, maar doen we dit nog wel steeds bij onze medewerkers?
28 AUG 2018
Waarom willen we de klant niet vermoeien met lange vragenlijsten, maar doen we dit nog wel steeds bij onze medewerkers?
lees verder

Er is een duidelijke trend waarneembaar op het gebied van medewerkerbelevingsonderzoeken: van lange vragenlijsten waar je nooit meer iets over terug hoort, tot korte krachtige thema-onderzoeken.... 

Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?
22 AUG 2018
Hoe voorkom je dat jouw goede medewerkers weglopen?
lees verder

Wij voeren veel onderzoek naar de tevredenheid, bevlogenheid, maar ook naar de redenen waarom medewerkers hun werkgever verlaten uit. Wat blijkt is dat medewerkers niet zozeer hun baan achter zich... 

KCM helpt waterbedrijven in Bolivia
14 JUN 2018
KCM helpt waterbedrijven in Bolivia
lees verder

Schoon en kwalitatief goed drinkwater is in Nederland vanzelfsprekend. Wij draaien de kraan open en er komt water uit. Helaas zijn er nog veel landen waar dit niet zo vanzelfsprekend is. Dit moet... 

Ondersteuning van klanten bij de nieuwe privacywetgeving
31 MEI 2018
Ondersteuning van klanten bij de nieuwe privacywetgeving
lees verder

In mei 2016 is de General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland beter bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in werking getreden. Het doel van deze nieuwe... 

De sleutel tot een klantgerichte gemeente
29 MEI 2018
De sleutel tot een klantgerichte gemeente
lees verder

Gemeenten zijn continu in ontwikkeling. De uitdaging daarbij is om meer te doen binnen het budget. De druk om steeds 'slimmer' te gaan werken zorgt voor herinrichting en een sterk... 

De Customer Effort Score benchmark
26 APR 2018
De Customer Effort Score benchmark
lees verder

Hoeveel moeite moeten klanten doen om iets gedaan te krijgen? Deze inspanning kun je uitdrukken met de Customer Effort Score (CES). De CES drukt de mate van moeite uit die het jouw klant kost om... 

KCM aanwezig bij Multichannel Conference 2018!
20 APR 2018
KCM aanwezig bij Multichannel Conference 2018!
lees verder

Op 18 en 19 april vond het Multichannel Conference weer plaats bij De Fabrique in Utrecht. KCM was beide dagen te vinden in het “Better Practices Theater”. Het Better Practices Theater... 

Van klantinzichten naar aantoonbare verbeteringen
17 APR 2018
Van klantinzichten naar aantoonbare verbeteringen
lees verder

Begin dit jaar is de klantenservice van Caiway in de Providermonitor van de Consumentenbond als hoogste geëindigd. Met een 8.3 heeft ze een mooie voorsprong op de ander providers. Wat is het... 

KCM breidt uit!
13 APR 2018
KCM breidt uit!
lees verder

Nu steeds meer collega's doorgegroeien naar de functie van customer experience advisor en er steeds meer experience vraagstukken onze kant opkomen zijn er weer twee nieuwe collega's in ons... 

Steeds meer Internationale klanten bij de KCM!
13 APR 2018
Steeds meer Internationale klanten bij de KCM!
lees verder

Bonprix van start bij de Klantcontact Monitor! Het bedrijf bonprix Sinds 2004 is bonprix – dochteronderneming van de OTTO-groep – gevestigd in Nederland. Zij levert meer dan vier... 

7 Succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt
09 APR 2018
7 Succesfactoren voor aantrekkelijk werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt
lees verder

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de werkloosheid in 2018 steeds verder zal dalen. Gemiddeld is het aantal werklozen in het eerste kwartaal van dit jaar afgenomen met 10.000 personen per maand.... 

Stadswinkels bij gemeente Tilburg
06 MRT 2018
Stadswinkels bij gemeente Tilburg
lees verder

Een nieuw legitimatiebewijs of rijbewijs halen? Dat doe je in Tilburg altijd dicht in de buurt, bij een van de stadswinkels die de zesde stad van het land de circa 215.000 inwoners biedt. Dan trek... 

Nieuwe medewerkers stellen zich voor..!
05 MRT 2018
Nieuwe medewerkers stellen zich voor..!
lees verder

De Klantcontact Monitor groeit! Maak kennis met onze nieuwe twee collega’s Susanne en Linda. Susanne Schimmel Graag stel ik mij via deze weg voor; ik ben Susanne Schimmel, 29 jaar en... 

Sitevisit bij Emesa!
05 MRT 2018
Sitevisit bij Emesa!
lees verder

Op 15 februari organiseerde de CCMA een sitevisit bij Emesa. Emesa is een innovatieve e-commerce speler, onder andere bekend van VakantieVeilingen.nl en ActievandeDag.nl. Fabian Spaargaren... 

7 tips voor mensgericht ondernemen
30 JAN 2018
7 tips voor mensgericht ondernemen
lees verder

Klant- & Medewerkergericht ondernemen maakt het verschil Organisaties kijken vaak heel anders tegen klant- en medewerkergerichtheid aan dan de klanten en medewerkers van diezelfde organisatie....